Джерелом політичної думки Стародавньої Індії є Веди – це збірка релігійних
книг, аріїв. Племена аріїв приходять до Північної Індії приблизно у 2 тис. до
н.е. Арії не знають звідки вони взялись. Одна з основних ідей викладених у
Ведах – це існування вселенського закону Рита, який представляє собою космічний
порядок, встановлений на небесах та на землі, який вимагає від людини певної
поведінки, тобто виконання дхарми. Дхарма включає в себе все коло обов’язків
людини, у ній є правила обов’язкові для всіх, а є правила пов’язані з
походженням людини, родом занять її віком, тощо. Крім того існує закон карми, згідно з якого
доля людини визначається тим, наскільки вона виконує дхарму.
Два основні напрями політичної думки Стародавньої Індії це брахманізм і
буддизм, у законах Ману зображені ідеї брахманізму. Основним першоджерелом
буддизму вважають Тіпітаку.
В давньоіндійському суспільстві існувало чотири касти або варни: вища каста
– брахмани або жерці; варна воїнів – кшатрії; землеробці, ремісники, торговці
або вайшьї; найнижча каста – шудри.
Приблизно у 2 столітті до н.е. оформлюються закони «Ману». В них
розвивається ідея поділу суспільства на 4 касти при домінуючому положенні
брахманів. З критикою основних ідей брахманізму виступив Будда. Основна ідея
буддизму це звільнення людини від страждань: джерелом страждання є людські
бажання. Будда критикував систему варн, визнаючи всіх людей рівними у
морально-духовному аспекті. В традиційному брахманському тлумаченні дхарми,
Будда протиставив раціоналістичний підхід, де дхарма представляється як
природна закономірність, закон що керує світом. Буддізму притаманний гуманізм.
Трактат «Артхашастра».
Комментариев нет:
Отправить комментарий